søndag 31. januar 2016

Mysteriet Mamma. Sår, men fin historie om familie og sykdom.

Noen ganger har jeg det travelt med å lese ut bøker, slik at jeg kan begynne med neste bok på listen. Men så hender det at jeg sitter med en historie i hendene, som er så sterk og sår, at jeg trenger flere dager, noen ganger uker før jeg klarer å lese noe annet etterpå. Da jeg leste Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen ble det slik etterpå.


Boken er en slags selvbiografi, skrevet av Trude og handler om Trude og den tilsynelatende friske og glade alenemoren Mia. Trude som er 15 år når mor plutselig blir alvorlig psykisk syk og tar livet av seg, prøver å nøste opp i egen historie, og hva som egentlig skjedde med moren. Hvem var hun før hun ble syk? Hvorfor ble hun syk? Hvordan kunne hun bli så syk, at ikke engang kjærligheten til datteren var nok å leve for? Hvorfor fikk hun ikke mer hjelp? Kunne noe vært gjort annerledes fra helsenorges side? Det er mange spørsmål, men også en veldig fin kjærlighetshistorie mellom mor og datter. En kjærligheterklæring fra datteren til mammaen. 

En viktig bok, som omhandler flere tabubelagte temaer. Alenemødre og psykisk sykdom, selvmord og de etterlatte etter selvmord. Boken var lettlest, sår og vond, men samtidig veldig fin. Jeg skal innrømme at denne har stått i bokhylla mi siden den kom ut i 2013. Jeg skulle egentlig lese noe helt annet, men fikk en spontan lyst til å lese den da jeg gikk forbi bokhyllen en dag. Jeg er glad jeg gjorde det. 








1 kommentar:

  1. Denne boken gjorde stort inntrykk på meg. Ikke boken i seg selv, kanskje, men alle tankene den satte i gang hos meg.

    Hvis du vil lese: http://ellikkensbokhylle.blogspot.no/2014/02/mysteriet-mamma-av-trude-lorentzen.html

    SvarSlett